På mange arbejdspladser er der medarbejdere, som på en eller anden måde har lidt mere kant end de fleste. Som leder er det vigtigt at få en gruppe til at fungere dynamisk og effektivt sammen, selvom der er medarbejdere, der har svært at anvende empati i praksis og derved skaber konflikt situationer.
Sker det jævnligt, er der muligvis tale om en medarbejder med en Systemizer profil, hvor både firmaet og medarbejderen ville have gavn af at blive bevidst om dette, så arbejdspladsen kan få et fælles sprog til at klare mulige konflikter på en effektiv og respektfuld måde.
En person med en Systemiser profil kan typisk karakteriseres som en teknisk begavelse, innovativ og kreativ person, ord equilibrist, visionær, historiefortællende og detaljesøgende, og som gerne vil bidrage til at gøre arbejdspladsen til den bedste i landet. Men som ofte har sine helt egne meninger om, hvordan dette skal ske og som kan have svært ved at indgå i dialog eller kompromisser med andre.
Hvis man påtaler den manglende indlevelse hos medarbejderen, bliver han eller hun ofte såret og det bliver meget klart, at personen ikke ønsker at skabe disse problemer for sig selv eller andre.
Et af dillemaerne kan være, at de gængse coaching- eller udviklingsforløb ikke har den tilsigtede effekt, og man som leder kan være nødsaget til at sige fra overfor vedkommende – nogle gange med en problematisk samarbejdsbaseret opsigelse som eneste udvej, skønt årsagen sjældent er på grund af manglende tekniske færdigheder hos personen.
En person med en Systemizer profil har brug for at få forklaret sociale og psykologiske spilleregler, som andre personer forstår intuitivt. Disse forklaringer tager udgangspunkt i en logisk gennemgang af personlighedsudvikling med fokus på pågældende medarbejders personlighedsprofil. Fokus er at medarbejderen forstår sammenhængen mellem sin egen tænkning og værdier og hvordan en medarbejdergruppe fungerer dynamisk og hvordan han eller hun kan bidrage, uden nødvendigvis at ville styre alting.